Fotoğraf: ABD donanması
Amerika Birleşik Devletleri Hava Kuvvetleri’ne ait B-52 Stratofortress stratejik bombardıman uçakları, nükleer hava devriyelerinin bel kemiğini oluşturuyordu ve bu uçaklardan biri tarihin en yıkıcı nükleer kazalarından birine sebep oldu.
Slash Gear ve AP’nin tarihi kayıtlara dayandırdığı bilgilere göre 16 Ocak 1966’da, bir B-52G bombardıman uçağı Kuzey Carolina’dan havalanarak, Türkiye yakınlarında Akdeniz semalarında uzun süreli bir devriye uçuşuna çıktı. Uçağın içinde dört adet B28 termonükleer bomba bulunuyordu. Her biri 1,1 megaton (1100 kiloton) patlayıcı güce sahipti. Tek bir B28 bombasının yüzeyde patlaması halinde, Güneş’ten birkaç kat daha parlak, yaklaşık 1.6 km çapında bir ateş topu oluşabilir, 2.7 km çapında ölümcül radyasyon yayılabilir ve radyoaktif serpinti çok daha geniş bir alana ulaşabilirdi.
ÜÇÜNCÜ YAKIT İKMALİNDE FELAKET
Uçak, görev sırasında iki kez başarılı bir şekilde havada yakıt ikmali yaptı, ancak üçüncü yakıt ikmali sırasında felaket yaşandı. KC-135 tanker uçağının yakıt aktarım kolu, B-52’nin sol kanadına çarptı ve kanadı kopardı. Bunun sonucunda bombardıman uçağı, İspanya’nın Palomares köyü yakınlarında düştü ve yedi mürettebat hayatını kaybetti.
Uçağın enkazı. AP (Arşiv)
Kaza anında uçaktaki dört nükleer bomba etrafa saçıldı. Bombalardan üçü birbirinden kilometrelerce uzakta bulundu ve ikisi çatlayarak çevreye plütonyum sızdırdı. Neyse ki hiçbiri patlamadı. Ancak asıl sorun dördüncü bombaydı: Akdeniz’e düşerek kaybolmuştu.
AKDENİZ’E DÜŞEN BOMBA
ABD Donanması bölgeye 30’dan fazla gemi ve bir su altı aracı göndererek kapsamlı bir arama çalışması başlattı. Neredeyse üç ay süren aramaların ardından, Donanma bombayı deniz tabanında ezilmiş ve hasar görmüş halde buldu.
Palomares Olayı, yaklaşık 100 dönümlük İspanyol toprağını kirleten iki radyoaktif hendek bıraktı. ABD, bu kirliliğin geri kalanını temizlemeyi ancak 2015 yılında kabul etti.
.